یکی از اقدامات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران در پایتخت، تجهیز مدارس به اتاقک امداد و نجات است که باعث دسترسی آسان مدیران مراکز آموزشی و دانش‌آموزان به تجهیزات امداد و نجات می‌شود.

ايمني مدرسه

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده:  نصب این ‌اتاقک‌ها که در ادامه طرح «مدرسه آماده» در حال انجام است، شامل منطقه ۱۵ هم می‌شود و این منطقه در زمینه تجهیز مدارس فعالیت خود را آغاز و اخیراً در ۲ مدرسه اتاقک امداد و نجات جانمایی کرده است. برای جانمایی این ‌اتاقک‌ها، اولویت با مدارس پرجمعیت و مراکزی است که در اجرای طرح مدرسه آماده همکاری خوبی داشته باشند. این طرح در واقع با هدف آمادگی مدارس در مواقع اضطراری بدون نیاز به نیروهای امدادی در شهر تهران کلید خورده و اینکه دانش‌آموزان در شرایط بحرانی قادر به مدیریت بحران باشند و در این زمینه آموزش و مهارت‌های لازم از قبل توسط کارشناسان به دانش‌آموزان ارائه ‌شود.  

ارتقا ی آمادگی در جامعه برای رویارویی با حوادث و سوانح باعث می‌شود علاوه بر کاهش خسارات جانی و مالی در هنگام وقوع حادثه، شرایط هرچه سریع‌تر به حالت عادی بازگردد. یکی از راه‌های آمادگی در برابر حوادث هم مجهز بودن شهروندان به اقلام مورد نیاز در ساعات اولیه پس از وقوع حادثه است. از طرفی تجهیز مدارس به‌عنوان یکی از حساس‌ترین نقاط در هنگام بحران بسیار ضروری است.

بر اساس شدت و وسعت حادثه، تا رسیدن نیروهای امدادی می‌توان از این تجهیزات برای حفظ حیات و سلامتی حادثه‌دیدگان استفاده کرد. با توجه به همین موضوع مدارس و به‌خصوص مدرسه آماده باید در مواقع اضطراری بدون نیاز به نیروهای امدادی، قادر به کنترل بحران باشد. برای این منظور علاوه بر داشتن آگاهی و مهارت، لازم است مدارس ابزار و تجهیزات مورد نیاز را در دسترس داشته باشند. البته این موضوع را هم باید در نظر بگیریم که در حال حاضر مدارسی که فاکتورهای لازم جانمایی اتاقک را دارا باشند، در اولویت جانمایی این اتاقک‌ها قرار می‌گیرند.  

  • تجهیز ۲ مدرسه به اتاقک امداد و نجات 

با توجه به اینکه بیشتر مدارس منطقه ۱۵ فرسوده هستند، پیدا کردن مدرسه‌ای که فاکتورهای لازم برای جانمایی اتاقک‌های امداد و نجات را داشته باشد کمی دشوار است. در این میان در منطقه ۱۵ تاکنون ۲ مدرسه به اتاقک امداد و نجات مجهز شده‌اند. نخستین مدرسه‌ای که واجد شرایط جانمایی اتاقک امداد و نجات شناخته شد، دبستان دخترانه و پسرانه «جهاد» در بلوار ابوذر واقع در ناحیه ۲ است که با استقبال خوبی همراه بود و دومین مدرسه‌ای که مجهز به اتاقک امداد و نجات شد، مدرسه «جلال‌وند» در محله افسریه در ناحیه ۵ است. ستاد مدیریت بحران شهرداری منطقه ۱۵ قبل از تصمیم‌گیری در خصوص جانمایی اتاقک‌های امداد و نجات، مدارس را شناسایی می‌کند، به این صورت که کارشناسان ستاد مدیریت بحران منطقه ابتدا با بازدید از مدارس، نسبت به تصمیم‌گیری در خصوص جانمایی اتاقک اقدام می‌کنند و البته ناگفته نماند که همه مدارس نمی‌توانند به اتاقک امداد و نجات مجهز شوند و باید فاکتورهای لازم را داشته باشند.  

  • آموزش امداد و نجات

مدرسه‌ها ایمن‌تر شدند

یکی از نکات مثبتی که جانمایی اتاقک‌های امداد و نجات دارد، آماده‌سازی دانش‌آموزان در خصوص استفاده از ابزار امداد و نجات و همچنین آموزش در این زمینه است. «محمد اکبری» دانش‌آموز مقطع چهارم ابتدایی مدرسه «جهاد» در این‌باره می‌گوید: «همیشه معلمان ما در خصوص آمادگی در مواقع بحران از جمله سیل و زلزله و آتش‌سوزی هشدار می‌دهند اما تاکنون این فرصت پیش نیامده بود که بتوانیم به‌صورت عملی با ابزار امداد و نجات و کاربردهای آنها آشنا شویم. از زمانی که اتاقک امداد و نجات در مدرسه ما جانمایی شد، حتی با وجود کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کارشناسان و معلمان به دانش‌آموزان به‌صورت عملی نحوه استفاده از ابزار اتاقک را آموزش داده‌اند و این آموزش‌ها بسیار ارزشمند است و شاید هیچ‌وقت دیگر فرصتی برای آشنایی با کاربردهای ابزار امداد و نجات برایمان فراهم نشود و این موضوع فرصتی شد تا بتوانیم با کاربرد تک تک ابزار و تجهیزات آشنا شویم و نحوه امدادرسانی را فرابگیریم.»

  • ایجاد امنیت روانی 

ترس از وقوع بحران از جمله زلزله در همه افراد وجود دارد اما در این میان دانش‌آموزان و کودکان در این خصوص ترس و واهمه دارند و این درحالی است که جانمایی اتاقک‌های امداد و نجات می‌تواند باعث ایجاد امنیت روانی در میان دانش‌آموزان و دبیران شود. «مونس متقی» یکی از دبیران مدرسه جلال وند که به تازگی به اتاقک امداد و نجات مجهز شده، در این‌باره می‌گوید: «با توجه به ضرورت تجهیز مدارس به اتاقک امداد و نجات، شاید هیچ‌وقت با بحران جدی روبه‌رو نشویم که بخواهیم از ابزارهای امداد و نجات در مدرسه استفاده کنیم اما وجود این اتاقک با ابزارهای مختلف برای دانش‌آموزان و دبیران امنیت روانی ایجاد می‌کند و باعث می‌شود دانش‌آموزان با خیال آسوده در مدرسه حضور داشته باشند و خیالشان از اینکه می‌توانند بحران را کنترل کنند، راحت باشد.»

  • ۳ مدرسه در نوبت جانمایی اتاقک امداد و نجات 

یکی از برنامه‌های ستاد مدیریت بحران در سال ۱۴۰۰ جانمایی اتاقک‌های امداد و نجات در ۳ مدرسه دیگر است. «علی یزدانی» رئیس ستاد مدیریت بحران شهرداری منطقه ۱۵ در این خصوص می‌گوید: «در برنامه سال ۱۴۰۰ جانمایی اتاقک‌های امداد و نجات در ۳ مدرسه دیگر را هم داریم اما با توجه به اهمیت داشتن فاکتورهای لازم مدارس، برای جانمایی اتاقک‌های امداد و نجات، هنوز مشخص نشده که در کدام مدارس این اقدام صورت می‌گیرد.»

یزدانی ادامه داد: «اتاقک‌های امداد و نجات حداقل امکانات لازم برای واکنش‌های اضطراری را در اختیار مدیر و گروه مدیریت بحران مدرسه قرار می‌دهد و اعضای گروه مدیریت بحران مدرسه می‌توانند از تجهیزات این اتاقک‌ها در شرایط اضطراری یا تمرین و مانورها با تشخیص مدیر استفاده کنند. از آنجایی که هدف از اهدا ی اتاقک به مدارس، ارتقای ایمنی و پیشگیری از خطر به هنگام وقوع بحران از جمله زلزله است، باید توجه داشت که این ابزار به‌عنوان یکی از ابزارهای غیرسازه‌ای مدرسه، نباید موجب مخاطرات جدیدی برای دانش‌آموزان شوند و حتماً باید در جانمایی آن دقت لازم صورت بگیرد.»

شرایط لازم برای جانمایی اتاقک امداد و نجات در مدارس
 مدرسه پرجمعیت باشد
 سند خطرپذیری مدرسه در وضعیت زرد یعنی متوسط باشد.  
 سازه مدرسه نسبت به سایر مدارس منطقه استحکام بالایی داشته باشد.  
 حیاط مدرسه بزرگ باشد.  
 مکان مناسب برای جانمایی اتاقک داشته باشد.  
 شرایط انتقال اتاقک به مدرسه به راحتی میسر و خیابان امکان‌ تردد جرثقیل داشته باشد.  
 در صورت امکان مدارس دیگری در نزدیکی مدرسه مورد نظر باشند تا در مواقع ضروری یا آموزشی، دانش‌آموزان بیشتری بهره‌مند شوند.  

۲ مدرسه تاکنون در منطقه ۱۵ به اتاقک امداد و نجات مجهز شده‌اند.  

 ۳ مدرسه دیگر تا پایان سال جاری به اتاقک امداد و نجات مجهز می‌شوند.  

  • اقلام  موجود در اتاقک‌های امداد و نجات

 تجهیزات امداد و نجات
 تجهیزات دسترسی و حمل‌ونقل 
 ابزارهای دستی
 تجهیزات ارتباطی و پشتیبانی
 تجهیزات و اقلام دارویی
 کیف کمک‌های اولیه و مواد خوراکی 
 

کد خبر 613855

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha